Autorův sloupek - Vlk - 05/28/2001 10:35:12 (Starší články.)
Čas maturit

Nastalo ono období roku, kdy jaro končí a ve vzduchu již je cítit horké léto. Některé dny se vydaří tak, že je možné již vyrazit k vodě, téměř ideální je to na výlety ať už pěšky či na kole. A ještě jedno spacifikum toto období má. Pro jeden ročník je to období maturit a případných přijímacích zkoušek. Maturitu u nás dělala značná část populace a torufám si tvrdit, že více než 98% úspěšně (tedy prošlo). Již tento fakt musí svědčit o om, že značná část pedagogů tuto zkoušku v podvědomí považuje za formalitu a nechá odmaturovat skoro každého. I to je podle mého názoru důvodem, že mají učitelé tak malý respekt. Ať na veřejnosti říkají co chtějí, ale pokud se na závěr vždy smilují, pak musí nutně pohled veřejnosti na jejich důležitost být na současné úrovni. Netvrdím, že učitel by měl být tyran a despota, ale existují jisté meze milosrdnosti. I proto si myslím, že standardizované maturity mají své místo a měly by napomoci znovunastolení vážnosti této zkoušky, aby opět mohlo platit, že člověk, který složil maturitní zkoušku je \"připraven na život\". A to otevírá další otázky, co by mělo být předmětem maturitní zkoušky. Snad nikdo dnes nepochybuje, že součástí maturitní zkoušky musí být alespoň jeden světový jazyk. Ani český jazyk (zvláštní specifika našeho národa, kupodivu český jazyk byste například ve španělsku u maturity těžko nalezli) nelze pominout, byť si nejsem jist, zda-li je například současný obsah maturitních otázek to pravé. Spíše bych se přiklonil jistému obecnému přehledu literatury a historie. A teď něco těžce nepopulárního. Jsem přesvědčem, že třetím povinným předmětem by měla být technická disciplína, ve které by měl být obsažen základ matematiky a práce s výpočtní technikou. Všem, kteří se okamžitě ozvou (naposledy to byly umělecké školy) hned předesílám: Přátelé, na vaše specifika nikdo hledět nebude, protože maturitní zkouška je zkouška svšdčící o obecném (podtrhuji obecném) vzdělání člověka, který ji složil a pokud si některý maturant neumí spočítat, že skeva 20% znamená tolik slevu tolik Kč, EUR, USD z ceny, případně není shcopen na počítači napsat dopis a odeslat ho e-mailem, není to (můj názor) plnohodnotný absolvent střední školy stejně jako ten, kdo neumí slovo v cizí řeči. Udělejte si pak svoje vlastní zkoušky a říkejte jim třeba střední umělecké (pohostinské, textilářské, ...) zkoušky, ale maturitní zkouška by měla prostě něco znamenat. A pokud se shodneme na tom, že by měla znamenat připravenost člověka na další vzdělávání a \"na život\", pak bychom měli připustit, že výše uvedené věci jsou součástí života téměř celé populace.


Abych zde jen netlachal o věcech dávno probraných, maturity se samozřejmě týkají především samotných maturantů. Co je hezčího než toto období, kdy jim začínají poslední středoškolské prázdniny. Všem šťastným, kteří se dostanou na VŠ pak potrvají do poloviny září a je to jedno z nejkrásnějších období, které si pamatuji. Starosti s VŠ člověku připadají příliš vzdálené, než aby o nich přemýšlel a maturita je daleko za nimi. Přejme jim, aby se jim vydařilo počasí, aby poznali nové lidi nová místa, prostě, aby si tyto pázdniny užili a nesli si do živata vzpomínku na tři měsíce pohody a starostí, jestli vyrazit do kina, nebo do divadla, nebo se jít koupat. A všem kteří se dostanou na školy a budou pokračovat ve studiu, hodně štěstí a připravte se na fakt, že další (a mnohdy těžší) zkoušky je ještě čekají. No a úplně pro všechny: maturitní zkouška se nazýví zkouškou dospělosti (ať již právem či neprávem), ale opravdu vás prověří až život. Teprve v něm budete muset prokázat, že jste se naučili řešit problémy, jednat s lidmi, vyjadřovat se, přijím a zpracovávat informace, navazovat vztahy s novými lidmi, milovat i nenávidět, prostě žít. To nelze zjisti za 4 hodiny maturitní zkoušky a nebude vás hodnotit váš pan učitel, to je záležitost celého života a hodnotit vás budou všivhni kolem vás.


Hodně štěstí při této maturitě.


00002