Autorův sloupek - Vlk - 14. září 2003 18:00:55 (Starší články.)
Jak více vydělávat

V poslední době jsem zaregistroval dva docela zajímavé triky velkých firem, jak z lidí vytáhnout více peněz.


První je poměrně rozšířený a známý ve většině supermarketů. Já si ho konkrétně všiml v obchodě Billa – do jednoho regálu dát vedle sebe dva velmi podobné výrobky, ale za různou cenu, přičemž na visačce je uvedena pouze jedna cena a to, samozřejmě, ta nižší. V mém případě se jednalo o videokazety. Obchod se spoléhá na to, že se dost lidí přehlédne a vyšší cenu buďto nezaregistruje, nebo je líný a nechce zboží vrátit.


Druhý trik je daleko rafinovanější a zjevně se v něm shlédla firma Opavia. Nevím kolika se to týká jejich výrobků, já si to všiml u třech druhů sušenek: Disco, Zlaté oplatky a Prince. Asi všichni si všimnou, že se u nich v poslední době objevil nový obal. Nejprve jsem si myslel, že se jedná o snahu o zajímavější a lákavější design. Asi také, ale daleko důležitější pro prodejce je jiná drobnost, kterou už zjistíte jen při dobrém postřehu. Je to zmenšení všech balení (že by šlo o náhodu ve třech případech je dosti nepravděpodobné). Takže si nově za stejnou cenu nekupujete 200g Prince, ale jen 185g (zdražení o 8%), 175g Disco jen 165g (zdražení o 6%), 150g Zlatých oplatek jen 145g (zdražení o 3%). Nejsou to žádné děsivé sumy, ale jsou to přesně ty peníze, které jdou do kapsy výrobce „navíc“, tj. čistý zisk. Protože jsem dělal v tiskárnách, kde se vyráběly obaly na sušenky, mám docela pojem, kolik sušenek se vyrobí a prodá. Mohu říci jedno, na nových obalech a tedy ušetřeném objemu Opavia krutě vydělává. Budiž jí to přáno, jen se domnívám, že tento postup má ke slušnému podnikání dosti daleko.


Závěrem jen slova: pokud máte pocit, že někdo dělá něco pro vás, vždycky se zamyslete, co z toho má on sám. Není sice nutné být přespříliš podezíravý, ale v obchodech a byznysu jde hlavně o peníze a pokud někdo něco dělá, je téměř jisté, že mu jde právě o ně a o to, jak jich z vás dostat co nejvíce …


00006